Retro Game Arcade | Lessenserie

Onlangs heb ik een onderwijs review gemaakt over een aantal opdrachten die vanuit Junior IOT worden aangeboden. Dit inspireerde mij om een lessenserie te maken gebaseerd op enkele opdrachten van JuniorIOT  waarbij het doel is om stap-voor-stap toe te werken naar de eindopdracht: Retro Game Arcade.

De lessenserie is vormgegeven in een PDF-bestand en wordt ondersteund door 12 lesvideo’s.  De lesvideo’s zijn bereikbaar via QR-codes welke ook zijn voorzien van een hyperlink zodat het document zowel digitaal als uitgeprint te gebruiken is .

Het doel van de lessenserie is om leerlingen verschillende kennis en vaardigheden te laten opdoen waarna ze deze moeten toepassen om een daadwerkelijk product te maken.  Aan het einde van de lessenserie bevindt zich dan ook eindopdracht van een opdrachtgever met bijbehorende ontwerpeisen. Van de leerling wordt verwacht dat deze de ontwerpcirkel doorloopt en binnen de gestelde kaders de eigen creativiteit te laten spreken om zo tot een uniek eindproduct te komen.

In dit hele proces is de begeleiding van de docent een belangrijke factor – wanneer niet zul je denken 😉 -. Om de docent meer tijd te geven om de leerlingen te helpen zijn er 12 lesvideo’s ter ondersteuning. Op deze manier hoeft de leerling niet direct de docent om uitleg te vragen, maar kan gebruik maken van de lesvideo’s.

2 van de 12 beschikbare lesvideo’s | YouTube afspeellijst 12 video’s

Er zijn 2 PDF-bestanden. In kleur en een meer printvriendelijke versie waarbij de meeste kleur is vervangen door zwart-wit.

Het interessante aan de lessenserie is tweeledig. Enerzijds wordt er gestart met analoge schakelingen en wordt er uiteindelijk geëindigd met een eindproduct dat beschikt over een programmeerbare digitale schakeling. Anderzijds zijn er de digitale vaardigheden zoals het werken in Tinkercad welke één-op-één aansluiten op de praktische opdrachten.

De lessenserie leent zich er dan ook voor om als docent zelf te bepalen op welke zaken een grotere focus ligt. Wil je met leerlingen werken aan 21e eeuwse vaardigheden -bijvoorbeeld zelfregulering en ICT-basisvaardigheden-, de leerlingen meer vaardig maken in het werken met de diverse mogelijkheden binnen Tinkercad of juist meer de theoretische kennis achter elektrische schakelingen. 

Er kan dus vrij eenvoudig van de in het document vastgelegde leerdoelen worden afgeweken of aan toegevoegd worden.

Retro Game Arcade | Kleurrijk
Retro Game Arcade | Kleurarm
Arduino Snake Game

Geef een antwoord

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.