LED figuur 2.0

Vooral in deze tijd waarin technologie onze wereld in een snel tempo verandert is het interessant om oude opdrachten een update te geven waarbij je hetzelfde eindresultaat nastreeft, maar met nieuwe technologieën.

Versie 3.0?

Eigenlijk kunnen we bij deze opdracht al spreken over versie 3.0. Bij versie 1.0 kregen de leerlingen de keuze uit een aantal verschillende figuren die al uitgeprint en gekopieerd waren. De eerste aanpassing die door nieuwe technologie mogelijk werd, was de leerlingen zelf een afbeelding laten opzoeken op het Internet, deze vervolgens in MS Word laten bijsnijden, schalen en afdrukken. 

De stap daarna in versie 1.0 was het figuur met carbonpapier overnemen op een plaatje triplex. Om deze vervolgens met de hand te laten uitzagen met een figuurzaag.

In versie 2.0 hebben we deze stappen vervangen door het gebruik van een lasersnijder (M-block Laserbox pro). Waarbij de lasersnijder  met een camera de uitgeprinte afbeelding scant en vervolgens graveert en uitsnijdt

Verarming of vernieuwing?

Nu kan er gepleit worden dat leerlingen door deze nieuwe technologieën steeds minder leren werken met gereedschappen en machines en dat hierdoor ook minder aandacht aan de motorische vaardigheden wordt besteed. Maar in plaats van te kijken wat er verdwijnt kan er ook gekeken worden naar de opbrengst.

Leerlingen brengen veel tijd in de digitale wereld door en hierbij gaat het vaak om afbeeldingen en video’s. Vraag leerlingen eens welke verschillende extensies afbeeldingen en video’s kunnen hebben, waarschijnlijk blijven ze het antwoord schuldig. Je kunt niet zomaar een willekeurige afbeelding uitprinten en verwachten dat de lasersnijder precies doet wat er verwacht wordt. De lasersnijder werkt binnen kaders en is afhankelijk van variabelen. Bij het kiezen van de afbeelding moet de leerling dus begrijpen waarom deze aan bepaalde eisen moet voldoen en hier rekening mee houden.

Net zoals bij versie 1.0 heeft het LED figuur 2.0 een batterijhouder nodig. In versie 1.0 ging dit om drie plaatjes hout die op maat gezaagd en verlijmd werden. Nu wordt er van de leerling verwacht dat hij hier een eigen 3D ontwerp voor maakt in Tinkercad, na eerst te hebben bepaald of hierbij gebruik gemaakt gaat worden van de lasersnijder of 3D printer. Welke keuze de leerling ook maakt ze hebben beiden hun eigen uitdagingen.

Bij het ontwerpen van de batterijhouder wordt er ook van de leerling verwacht dat hij gebruik maakt van de ontwerpcirkel en de gehele cyclus doorloopt om tot het beste eindproduct te komen.

Natuurlijk wordt een leerling er niet minder van door te leren wat een handfiguurzaag is en hoe je hiermee moet werken, maar er zit ook een keerzijde aan. Vaak zie je werken met een figuurzaag gepaard gaan met enige frustratie: zaagjes die te vaak breken door onkunde, bij het fijnere werk hout wat afbreekt en motorisch minder vaardige kinderen die met alle wil van de wereld niet uit hun handen krijgen wat zich in het hoof bevindt.

 

Op zich is dit allemaal te overzien en kun je beargumenteren dat het doorzettingsvermogen vereist. Maar waarom leerlingen zich laten frustreren als je met technologie een mooier resultaat kunt behalen dan voor hen met de hand mogelijk is, het hun enthousiasme voor techniek en technologie eerder zal vergroten en waarbij het leren omgaan met nieuwe technologieën hen beter voorbereid op de toekomst dan leren omgaan met een handfiguurzaag.

Zelfregulering

Vaak willen leerlingen in hun enthousiasme liever snel aan de slag willen dan eerst goed nadenken over wat ze nu eigenlijk gaan doen en hoe. Terwijl dit juist een heel belangrijk aspect is waarbij de tijdsinvestering hoogstwaarschijnlijk uiteindelijk juist voordelen en tijd op zal leveren. 

Om de leerling zich meer bewust te maken van zijn eigen handelen en einddoel kun je de focus leggen op zelfregulering. Hierbij kun je de door middel van het stellen van specifieke vragen voor, tijdens en na de opdracht de leerling meer bewust maken van de opdracht waar ze aan werken, de wijze waarop dit verloopt en hun eigen handelen meer zichtbaar maken.

Slimmer leren: Zelfregulatie in de les

De ervaring is dat leerlingen het LED figuur een leuke opdracht vinden. Ze hebben keuze vrijheid, kunnen er hun eigen creativiteit in kwijt en als het af is en werkt dan geeft het ook nog licht!

Een werkstukje waar ze graag mee thuis komen!

LED figuur 2.0

Geef een antwoord

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.