Een van de Hacking STEM projecten is Party lights. Waarbij het doel is om leerlingen kennis te laten maken met elektrische schakelingen en schakelaars. Dit project is door ons “gehackt”.
Het doel was om onze MAVO leerlingen op een andere manier, dan het boek en de bijbehorende practica, kennis te laten maken met het onderwerp elektriciteit en meer te enthousiasmeren voor de bėta- en technische vakken. Waarbij voor dit project de nadruk ligt op het combineren van de vakken natuurkunde, techniek en technologie om zo de basisbegrippen van elektrische schakelingen uit te leggen.
Hierbij is het project Party lights dusdanig in het Nederlands herschreven dat de leerstof uit het natuurkundeboek, over het onderwerp elektriciteit, volledig wordt behandeld in het project Feestverlichting. Hiervoor staat een periode van 6 weken.






Naast het verbinden van de vakken natuurkunde, techniek en technologie is er ook focus op enkele 21e eeuwse vaardigheden:
- Zelfregulering
- ICT-basisvaardigheden
- Computational thinking
- Samenwerken
- Sociale en culturele vaardigheden
- Het doel voor de docent is het op een meer praktische en enthousiasmerende manier de leerstof overbrengen en laten beklijven waarbij er ook een directe verbinding is met de praktijk en de daaraan gelinkte beroepen.
- Het doel voor de leerlingen is om aan het begin van het project te begrijpen wat er als (praktisch en theoretisch) resultaat van hen aan het eind van de periode verwacht wordt en dit ook te bewerkstelligen.
De uiteindelijke beoordeling bestaat uit het gemiddelde van het behaalde praktische en theoretische resultaat.

Hacking STEM biedt de mogelijkheid om op een andere manier te kijken naar de wijze waarop wij onderwijs aanbieden Daarnaast worden ook gratis praktijkvoorbeelden aangeboden die naar eigen inzicht zijn aan te passen en te integreren. Al met al een mooie kans om samen met de leerlingen een nieuwe uitdaging aan te gaan.