Hacking STEM – De telegraaf

Een van de Hacking STEM projecten is make a telegraph. Waarbij het doel is om leerlingen te laten zien hoe we met behulp van elektriciteit kunnen communiceren.

Ons doel was om onze leerlingen bij het vak Techniek door middel van STEM praktisch aan de slag te laten gaan, waarbij we enerzijds de focus leggen op praktische vaardigheden en anderzijds op het kennis laten maken met de basisbegrippen van elektriciteit, zoals toegepast in onze maatschappij.

Om dit te bereiken is het project make a telegraph dusdanig in het Nederlands herschreven dat het past binnen ons curriculum voor het vak techniek, aansluit bij het vak natuurkunde en er ook aandacht is voor 21e eeuwse vaardigheden.

Het doel van dit project is het het bouwen van een telegraaf, begrijpen hoe je, door middel van morsecode, met elektriciteit signalen kunt verzenden en ontvangen en kennismaken met de concepten analoog en digitaal.

Tijdens dit project wordt er gewerkt aan de volgende (praktische) vaardigheden en kennis:

Techniek

  • Weten wat een draadstriptang is, waar deze voor bedoeld is en deze op een juiste en veilige manier kunnen gebruiken
  • Weten wat een (zij)kniptang is, waar deze voor bedoeld is en deze op een juiste en veilige manier kunnen gebruiken.
  • Weten want een hobbymes (Stanleymes) is, waar deze voor bedoeld is en deze op de juiste en veilige  manier kunnen gebruiken
  • Weten want een snijmat  is, waar deze voor bedoeld is en deze op de juiste manier kunnen gebruiken
  • Weten want een (veiligheids)liniaal is, waar deze voor bedoeld is en deze op de juiste en veilige  manier kunnen gebruiken
  • Weten want een lijmpistool is, waar deze voor bedoeld is en deze op de juiste en veilige  manier kunnen gebruiken

Technologie

  • Begrijpen wat een Arduino (microcomputer is)
  • Elektronische componenten met behulp van een insteekbord en jumpwires met elkaar en de Arduino kunnen verbinden
  • Een Arduino d.m.v. USB kunnen aansluiten op een computer (desktop/laptop) 
  • Met behulp van de Arduino IDE een programma uploaden naar de Arduino
  • Een Arduino kunnen koppelen met Microsoft Excel 

 Natuurkunde

  • Begrijpen wat een -open en gesloten- elektrische schakeling is
  • De functie en werking van een schakelaar begrijpen
  • Begrijpen wat een spanningsbron is
  • Begrijpen wat een spoel is
  • Begrijpen hoe een luidspreker werkt

21e eeuwse vaardigheden

  • Zelfregulering
  • Samenwerken
  • ICT-basisvaardigheden
  • Sociale en culturele vaardigheden

Voor de vlotte leerlingen is er ook nog een stukje verdieping waarbij er, afhankelijk van de tijd, voor gekozen kan worden om zelf een seinsleutel te ontwerpen of om deze te downloaden van het Internet en te printen.

Op deze manier willen we, door verbindingen te maken met de praktijk, leerlingen enthousiasmeren voor technische vakken en alvast een fundament te leggen voor het onderwerp elektriciteit bij natuurkunde.

Geef een antwoord

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.